Frisian Shipbuilding
 
Binnenwerk

Over aluminium

Met onder meer de ontwikkeling van verbeterde aluminiumsoorten zoals ALUSTAR en SEALIUM kan aluminium de laatste jaren worden gezien als een volwaardig scheepsbouwmateriaal. Het is volledig zeewaterbestendig en heeft een zeer gunstige sterkte/gewicht verhouding.

De voordelen van aluminium ten opzichte van staal :

Gewicht: het soortelijk gewicht van aluminium is slechts 2,7 kg/m tegen 7,8 kg/m van staal en dus kan er gesteld worden dat aluminium bijna 3x lichter is. Echter de plaatdiktes zullen ongeveer 20% dikker moeten zijn en dit betekent in de praktijk dat een aluminium casco ongeveer 55 - 60 % lichter kan zijn dan een stalen casco. Dit gegeven kan er toe leiden dat er een lichtere krachtbron en aandrijflijn toegepast kan worden wat onmiddelijk leidt tot kostenbesparing in aanschaf en brandstofverbruik. Een combinatie wordt ook toegepast, een stalen romp met aluminium opbouw, aan elkaar gelast met een overgangsmateriaal, triclad. Dit wordt regelmatig toegepast bij motorjachten en beroepsvaartuigen met het grote voordeel dat het zwaartepunt van het vaartuig laag blijft wat de stabiliteit van het schip ten goede komt.

Corrosiebestendigheid: aluminium roest niet en vormt bij zichzelf automatisch een beschermende oxidelaag. Eventueel kan er met een onbehandelde romp gevaren worden waarbij alleen het onderwaterschip behandeld wordt met een anti-fouling. De binnenkant van het casco kan in principe onbehandeld blijven, de isolatie kan rechtstreeks op het aluminium worden aangebracht wat leidt tot kostenbesparing op schilderwerk. Bijkomend voordeel is dat bij beschadiging van het verfsysteem er niet direct roestplekken verschijnen.

 
Laswerk bodemtank

De voordelen van aluminium ten opzichte van polyester :

Gewicht en corrosiebestendigheid zijn geen problemen bij polyester. Echter bij de productie van een polyester casco voor een éénmalig project is het vervaardigen van een mal (plug) een zeer kostbare aangelegenheid. Voor slechts één schip wordt dit meestal te duur gevonden en daarom kiest men daarom vaak voor een gunstiger geprijsd aluminium casco. Bijkomend voordeel is dat er tijdens de bouw eenvoudiger wijzigingen en aanpassingen doorgevoerd kunnen worden, wat vooral handig is bij nieuwe modellen en demo-schepen.

Mijn interesse gaat uit naar: